Vuonna 1558 perustetun
Porin kaupungin varhaisimmista kadunnimistä on vähän tietoja. 1600-luvulla
J.W.Ruuthin Porin historian mukaan kaupungin nykyisiin katuihin verrattuna
vaatimattomia katuja nimitettiin usein jonkun niiden varrella asuvan
varakkaan kaupunkilaisen mukaan. Käytössä oli mm. sellaiset kadunnimet
kuin Matti Pietarinpojan katu ja Gottlebenin katu. Pori koki monta tuhoisaa
tulipaloa 1500- ja 1600-lukujen kuluessa. Palojen myötä kaupunkirakenne
koko ajan muuttui, uusia katuja syntyi ja vanhoja poistui. Vanhin Porin
asemakartta on vuodelta 1696.
Karttaan ei ole vielä merkitty kaduille nimiä, mutta sen sijaan eräitä
paikannimiä, jotka esiintyvät myöhemmin myös Porin kadunnimissä ikään
kuin muistoina kaupungin varhaisimmilta ajoilta.
Kaupunkialueen koilliseen nurkkaan sijoittuu nimittäin
Slåts Backan (Linnamäki), josta juontuvat nykyisinkin käytössä olevat
Isolin-nankadun ja Vähälinnankadun nimet. Ruuthin mukaan jo v. 1700
mainitaan Porissa olleen Linnankatu -niminen katu. Slåts Backan -nimi
taas periytyy vielä kauempaa kaupungin historiasta. Juhana-herttua
nimittäin suunnitteli kaupungin perustamisen aikoihin varsinaisen
linnan rakentamista Poriin. Linnaa varten koottiin mittava määrä kiviä
vuosina 1559-60. Rakentamissuunnitelmat kuitenkin kaatuivat Juhanan
ja koko Suomen herttuakunnan aseman kukistuttua ja Juhanan jouduttua
uuden kuninkaan, veljensä Erik XIV:n, epäsuosioon. Linnan rakentamiseen
tarkoitetut kivet jäivät mäelle, jota siitä lähtien kerrotaan kutsutun
Linnamäeksi. Vielä vuoden 1801 kaupunkipalon aikoihin näitä kiviä
oli jäljellä ja vuoden 1799 kartassa paikka oli nimellä Slottsbacken.
Toisaalta myös Juhana-herttuan rakennuttamaa, nykyisen Keski-Porin
kirkon tienoilla sijainnutta, Porin kuninkaankartanon päärakennusta
ovat kaupunkilaiset nimittäneet linnaksi.
Henkilöiden mukaan nimettyjen epävirallisten kadunnimien
lisäksi on jo kuitenkin viimeistään 1700-luvun alussa Porissa ollut
myös virallisempia kadunnimiä, joista Ruuth mainitsee Linnankadun
ohella Kirkkokadun (mainittu vuonna 1711) ja Hämeenkadun. Nykyisin
ei Porissa ole lainkaan Suomen kaupungeissa hyvin yleistä Hämeenkatua.
Vuoden
1799 karttaan on kaupungin katujen nimet merkitty ja kartta antaakin
hyvän käsityksen siitä, minkälainen kaupungin kadunnimistö oli ennen
vuoden 1801 tuhoisaa suurpaloa ja uutta asemakaavaa uusine katujärjestelyineen.
Katuverkko ei vielä vuonna 1799 noudattanut ruutuasemakaavaa, vaan
kadut mutkittelivat epäsäännöllisenmuotoisten korttelien lomassa.
Jo tuolloin oli Kokemäenjoen etelärantaa myötäilevä katu oli saanut
“luonnollisen” nimen Rantakatu, joka säilyi sillä vuoteen 1895,
jolloin joen pohjoisrannalle kaavoitettiin Pohjoinen Rantakatu (nykyinen
Pohjoisranta) ja Rantakadun nimi muutettiin Eteläiseksi Rantakaduksi
(nykyinen Eteläranta).Katu ei toki vuonna 1799 noudattanut aivan
samaa linjaa kuin nykyinen v:n 1852 asemakaavassa muotonsa saanut
katu.
Jo tuolloin oli käytössä myös sittemmin VI kaupunginosassa
käyttöön otetut kadunnimet Päärnäistenkatu ja Malminkatu. Päärnäistenkadun
nimi periytyy Bährnäs (Päärnäinen) -nimisestä kylästä, jonka maille
Porin kaupunki aikoinaan perustettiin. Malmi -nimi taas esiintyy jo
vuonna 1574 Porin lounaisimman kaupunginosan nimenä: Malmineljännes.
Malmintulliksi tai Malmin tulliportiksi kutsuttiin myös Malminpuoleisessa
päässä kaupunkia sijainnutta pikkutullin porttia (mainittu mm. v.
1711 ja 1773). Muuten vuoden 1799 kartan kadut on nimetty aikakaudelle
tyypillisesti niiden varrella sijainneen paikan tai rakennuksen mukaan.
Tällaisia olivat esimerkiksi Koulukatu, Myllykatu ja Tehdaskatu (sen
varrella sijainneen tupakkatehtaan mukaan).
Vuonna 1801 kaupunkia kohdanneessa tulipalossa kaikkiaan
272 taloa tuhoutui. Palon jälkeen Isaac Tillberg laati kaupungille
uuden, säännönmukaisen ruutuasemakaavan, joka noudatti kustavilaisen
ajan ihanteita. Tässäkin kaavassa useat kadut oli nimetty niiden varrella
sijainneiden paikkojen tai rakennusten mukaan. Tällaisia nimiä oli
mm. Fattighusgatan (Vaivaistalonkatu), jonka varressa jokirannassa
sijaitsi kaupungin vaivaistalo. Samoin olivat nimetty esim. Tulliportinkatu,
jonka eteläpäässä sijaitsi pikkutullin portti, Päärnäistentorin (Bärnäs
Torget) laidalla. Kaiken kaikkiaan koko Euroopassa juuri Kirkkokatu-
ja Koulukatu-tyyppisiä kadunnimiä annettiin kaduille etenkin 1800-luvulla.
Kuninkaankatu, Ruhtinaankatu, Iso Uusikatu ja Vähä Uusikatu ovat säilyneet
niminä tähän päivään saakka V kaupunginosan puolella samoin kuin Iso
Linnankatu keskustan ja V kaupunginosan rajakatuna.