Vuonna
1801 kaavoitettu kaupunkialue osoittautui kaupungin nopean jälleenrakentamisen
myötä pian ahtaaksi. Tonttien puutteessa kaupunkilaiset totesivat kaupungin
itäpuolisen maaalueen eli kruunun omistamien Kuninkaanhakojen hiekkaisine
maaperineen asutuksen leviämiselle sopivaksi. Vuonna 1811 hallitsija
Aleksanteri I allekirjoitti maiden lahjoitusasiakirjan ja vielä samana
vuonna varamaanmittari Christoffer Bollstedt laati tälle alueelle asemakaavan.
Aluetta kutsuttiin aluksi “uudeksi kaupungiksi” erotuksena vuoden 1801
kaava-alueen “vanhasta kaupungista”. V kaupunginosan alkuperäinen, vanhin
kadunnimistö on nähtävissä vuoden 1840 kartassa. Vielä alkuperäiseen
kaavakarttaan v:lta 1811 ei kadunnimiä oltu merkitty. Vanhan kaupungin
puolelta V kaupunginosan puolelle sen pohjoisosassa jatkuvat itä-länsisuuntaiset
kadut saivat tietysti nimensä vuoden 1801 kaavan katujen mukaisesti.
Näitä katuja olivat pohjoisesta etelään lukien Kuninkaankatu, Kruununprinssinkatu,
Ruhtinaankatu, Iso Uusikatu ja Vähä Uusikatu. Nämä kadut ovat Kruununprinssinkatua
lukuun ottamatta tähän päivään asti säilyttäneet vanhan nimensä ja edustavat
siten Porin nykyisen katuverkoston vanhinta kadunnimistöä. Iso- ja Vähäuusikadun
(kirjoitusasultaan hieman muuttuneet) nimet antavat siis nykyisin väärän
kuvan katujen iästä. Isouusikatu on myös nykyisin leveydeltään yksi
keskustan kapeimmista kaduista nimensä etuliitteestä huolimatta.
Katujen nimeäminen hallitsijoiden kunniaksi oli yleistä
koko Euroopassa ja myös Porissa jo vuoden 1801 kaavan katujen nimeämisessä
olivat varmasti vaikuttamassa ulkomaiset esikuvat. Tavoitteena oli yleensä
myös se, että keskeisemmät ja leveämmät kadut saivat myös arvokkaammat
nimet - esimerkiksi Kuninkaankatu oli Porissa aikoinaan keskeinen ja
varmasti liikenteellisestikin vilkkaimpia katuja.
V osan katujen nimeämisessä noudatettiin muutenkin
ulkomaisia esikuvia sikäli, että viisi katua sai nimensä aikakauden
merkkihenkilön mukaan. V osan alkuperäisessä kadunnimistössä heijastuivatkin
erityisen hyvin kaavoitus-ajankohdan, 1800-luvun alun valtiolliset
ja poliittiset olot. Armfeltinkatu nimettiin kreivi, sotapäällikkö
ja valtiomies Gustaf Mauritz Armfeltin (1757-1814) mukaan, joka
juuri kaavoitusajankohtana toimi Suomen asian komitean puheenjohtajana.
Steinheilinkatu taas nimettiin kreivi Fabian Steinheilin (1762-1831)
kunniaksi. Steinheil toimi Suomen kenraali-kuvernöörinä vuosina
1810-1823. Tandefeltinkatu taas sai nimensä Adolf Tandefeltin (1747-1822)
mukaan, joka oli Suomen hallituskonseljin jäsen ja oli määrätty
Porvoon valtiopäiville 1809 oikeuskanslerin toimeen. Troilinkatu
nimettiin toisen hallituskonseljin jäsenenä toimineen hallintomiehen
Knut von Troilin (1760-1825) kunniaksi. Armfeltin
tapaan von Troil toimi myös Suomen asian komitean puheenjohtajana
v:sta 1814 lähtien.
Kaikki edellä mainitut henkilöt voidaan luokitella
“venäläismielisiksi” ja henkilöiksi, jotka Suomen tultua liitetyksi
Venäjään vuonna 1809 nopeasti sopeutuivat uusiin oloihin. Esimerkiksi
Tandefelt oli vuonna 1811 mukana eräässä lähetystössä, jonka tarkoituksena
oli ilmoittaa “kiitollisuus keisari Aleksanteri I:n Suomelle osoittamista
moninaisista hyvistä töistä ja isällisen rakkaasta huolenpidosta”.
V osan kyseisten henkilöni-mien mukaan annettujen kadunnimien voi-daankin
katsoa olleen tuolloin “poliittisesti sopivia”. Pohjois-eteläsuuntaisista
kaduista läntisin, vanhaa ja uutta kaupunkia rajaava Isolinnankatu
(aluksi suomenkielisenä kirjoitusasuna Iso Linnakatu), sai nimensä
viimeistään yhdessä muiden V osan katujen kanssa. Katu kantaa siis
nimessään muistoja aina kaupungin perustamisen ja Juhana-herttuan
linnanrakentamissuunnitelmien ajoilta. Isolinnankadun viereinen
katu idänpuolella nimettiin “isoveljensä/sisarensa” mukaisesti Vähälinnankaduksi
(vanhalta suomenkieliseltä kirjoitusasultaan Vähä Linnakatu). Varvinkatu
taas nimettiin kadun pohjoispään kohdalla Kokemäenjoen rannassa
sijainneen kaupungin laivaveistämön eli varvin mukaan. WarfsTorget
ja Stadens Skepps Warf ovat nähtävissä esimerkiksi vuoden 1801 kaavassa.
Oma mielenkiintoinen ilmiönsä V kaupunginosan kadunnimistössä
on Tähtikatu. Miksi kadulla on tällainen, muista porilaisista kadunnimistä
jo aihepiiriltään poikkeava ja taustaltaan käsittämättömältä vaikuttava
nimi ? Vuoden 1852 paloa edeltävää Poria kuvaavassa kartassa Tähtikadun
nimeksi on merkitty Stjernwall(ska)gatan. Nimen taustalla onkin
Stjernwall -niminen henkilö. Vuoden 1840 kartassa katu esiintyy
kuitenkin nimellä Stjern Gatan (Tähtikatu). Nimestä putosi tai pudotettiin
jostain syystä - mahdollisesti nimen lyhentämiseksi sekä sen ääntämisen
ja kirjoittamisen helpottamiseksi - loppupääte -wall pois ja myös
suomenkielisenä nimenä siirryttiin käyttämään Tähtikatua. 
Nimen antaja on joko entinen Porin rykmentin everstiluutnantti, maaherra
Carl Johan Stjernwall (1764-1815) tai Uudenmaan ja Hämeen läänin maaherraksi
vuonna 1810 nimitetty Gustaf Fredrik Stjernwall (1767-1815). Heistä
Carl Johan S. oleskeli 1800-luvun ensimmäisinä vuosina Porissa ottaen
osaa moniin valtiollisiin toimiin. Vuonna 1812 hänet nimitettiin Viipurin
lääni maaherraksi. Jo vuonna 1803 Stjernwall oli toiminut Porin kruunun-polttimon
vuokraajana yhdessä luutnantti Gustav Clarénin kanssa. Kyseinen viinanpolttimo
sijaitsi Aittaluodossa V osan pohjoispuolella, mikä on saattanut omalta
osaltaan vaikuttaa kadun nimeämiseen juuri Stjernwallin mukaan tämän
valtiollisten saavutusten ohella. C.J. Stjernwall oli myös Aurora
Karamzinin isä. Gustaf Fredrik S. nimitettiin Uudenmaan ja Hämeen
läänin maaherraksi vuonna 1810 ja hän toimi näihin aikoihin aktiivisesti
Helsingin jälleenrakentamiseksi ja saamiseksi pääkaupungiksi. Gustaf
Fredrik S:n mukaan on nimetty myös Helsingin Fredrikinkatu.
Tähtikadusta seuraava pohjois-eteläsuuntainen katu idässä Herralahdenkatu
on säilyttänyt alkuperäisen nimensä, jonka se on luonnollisesti saanut
vielä 1800-luvun alkupuolella V osan pohjoispuolella levittäytyneen
Kokemäenjoen lahden, Herralahden mukaan. Lahti on sittemmin antanut
nimensä myös 14. kaupunginosalle eli Herralahdelle. Maanmittarinkatu
taas edustaa ammatinnimityksestä nimensä saaneita katuja. Mahdollisesti
katu on nimetty juuri V osan kaavan laatineen, Raumalla syntyneen
maanmittari Christoffer Bollstedtin muistoksi. Itä Poikkikatu nimettiin
kadun sijaintia kuvaavaksi, vaikkakaan sille ei tuon ajan Porissa
löytynyt läntistä paria. Sen sijaan Itä Linjakadulle löytyi pari kaupungin
länsireunalla - tosin vasta vuoden 1852 kaavan myötä. Itä Linjakadun
nimeä ei esiinnykään vielä esim. vuoden 1840 kartassa. V osan eteläreunaa
ja koko silloisen kaupunkialueen eteläreunaa rajasi Etelä Linjakatu
- sekin kartalla vasta vuoden 1852 kaavassa - , joka jatkui lännessä
3. ja 4. kaupunginosan puolelle. Koillisessa kaupunginosaa taas rajasi
nimensä mukaisesti Koillinen Linjakatu, joka ilmestyy nimenä tiettävästi
vasta vuoden 1895 kaavan karttaan.